DAGOR DAGORATH poznáte z Tolkiena ako Bitku všetkých bitiek a niektorým by mohla byť známa aj táto izraelská skupina. Existuje od roku 2003, sídli v mieste zvanom Afula a prvý dlhohrajúci album vydala pred piatimi rokmi u ruských More Hate Productions. Tohtoročná dvojka s názvom „Dissident“ vyšla v polovici júla u macedónskych Darzamadicus Records a koncom septembra ešte aj u Fono Ltd.
Novinka prináša desať skladieb za necelú trištvrte hodinu. Podľa obalu by ste to možno netipovali, typicky metalový fakt nie je, ale DAGOR DAGORATH hrajú vydarený black/death metal s kopou klávesových orchestrácií a dramatickou atmosférou. Nahrávka má sýty, mohutný, skôr ťažký, hlbší zvuk, z ktorého mierne vyčnievajú úderne nasamplované bicie. Treba si na ne trochu zvyknúť, na druhej strane znejú lepšie, než veľká časť súčasnej, počítačom prežutej produkcie živých bubeníkov.
Vďaka tomuto a viacerým klávesovým partom majú DAGOR DAGORATH v niektorých momentoch výrazný elektronický nádych, ktorý zaujímavo kontrastuje s klasickou, tu a tam pompéznou black/deathmetalovou hudobnou podstatou. Skladby sa dosť často držia skôr v miernejších tempách, hoci ani frenetickejšie pasáže neprídu skrátka, a je tu do vôle výrazných melódií. Klávesová zložka rozhodne neslúži len ako podmaz, naopak, bohatstvom registrov je jednou z hlavných malieb na palete atmosféry, a používa aj také odtiene ako kedysi rakúski GOLDEN DAWN, čo je určite plus.
Na odľahčenie či prevzdušnenie do hry vstupujú aj akustické a poloakustické vyhrávky, vokalisti sa okrem hlbších i vyšších, zúrivejších revaných polôh občas pustia aj do melodického spevu alebo dôraznej deklamácie, a zvlášť starším ročníkom neujde, že popri angličtine sa tu na mnohých miestach k slovu dostáva aj ruština. A to nielen kvôli pôvodu prinajmenšom niektorých členov, ale tiež preto, že súčasťou textového konceptu tohto albumu je príbeh disidenta v časoch Sovietskeho zväzu